woensdag 3 februari 2010

De vensterbank

Vandaag maar eens een berichtje over het wel en wee op de vensterbank....

Vanmorgen zach het er buiten zo mooi uit, dus heb ik vanaf de warme vensterbank nog even een sneeuwfoto gemaakt. Wie weet is het de laatste van deze winter.


De zaadjes op de andere vensterbank groeien goed! Paprika begint nu uit te komen, na een dag of tien. De tomaat en prei was veel eerder.
Ik hoop dat ik het red met de tomaat en dat dit zaaiavontuur niet veel te vroeg is geweest voor de tomaat... Als de winter niet aan houdt tot ver in maart dan zal het wel meevallen.
We zien het vanzelf.

Dat was het voor wat betreft de vensterbank....

Afgelopen weekend ben ik met de zaaikalender en de tuinplattegrond bezig geweest. Het schiet al mooi op. Wel een aardig karwei om het allemaal mooi en overzichtelijk in Excel te krijgen.
De plattegrond heb ik nog niet klaar, alleen maar grof ingedeeld.
Hieronder het voorbeeld.
Als iemand nog tips heeft?
Wat mag niet naast wat en wat juist wel. Er zijn zoveel handige weetjes, maar ik vergeet ze vaak... Wortel en ui is goed naast elkaar vanwege de ziektes.
Maar eens even beter m'n tuinboeken doorspitten.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja.....dat is juist waar ik zo bang voor bang!!!

Ik kan wel zaaien, maar wat als ze uitgeplant moeten worden???

Ik zie al van die lange slungels staan!!

Groetjes

LEKE zei

ZOals je al gezien had; Ik heb de gok ook maar genomen van binnenshuis zaaien. Het is inmiddels al februari dus de winter zal wel langzaam gaan verdwijnen. En dan zijn wij mooi de eerste met lekkere eigen groente, (hahaha) Wie niet waagt wie niet wint, is het toch?

Mooie sneeuw foto vanuit de vensterbank. Het lijkt altijd erg leuk al die sneeuw, maar van mij mag het wel lente worden. (en ook voor mijn zaadjes natuurlijk)

- Dille tussen wortels (weert wortelvlieg)

- Tomaten NIET bij aardappels
- Tomaten met Basilicum is goed

Zelf zaai ik ook altijd rijkelijk afrikaantjes (aaltjes)/ goudsbloem (mieren) en oostindindische kers (bladluis) om beestjes te weren.
Let wel oostindische kers trekt de bladluis juist aan zodat andere planten niet onder de luis komen te zitten.

Groetjes en alvast een goed weekend

the666bbq zei

paprika's kan, te vroeg is bv voor tomaten een probleem omdat die dan al tamelijk groot zijn (op zich ook geen probleem alleen dat je soms in plaatsgebrek komt binnen - ik toch als ik straks weer een paar honderd planten staan heb ;-)

lange slungels hoeft zelfs geen probleem te zijn maar dan moet je wel kunstlicht bij de hand hebben voor de planten, anders gaan ze inderdaad smal de hoogte in op zoek naar licht en daar kunnen ze de rest van het seizoen last van hebben, zelfs als je ze diep verplant...