maandag 1 maart 2010

Zigeunersaus

Even een kort bericht over een recept voor zigeunersaus.
Al een hele hele tijd geleden (juli 2008) had Thea op haar blog een recept voor zigeunersaus staan.
Destijds had ik ook een lekker recept voor zigeunersaus en heb ik volgens mij het een en ander gecombineerd.
Vanavond heb ik weer een variant gemaakt.

Voor 2 personen en 2 schnitsels

Ingredienten:
2 kleine uien
3 kleine teentjes knoflook
1 gedroogd pepertje

1 rode paprika
2 wortels (gewone wortels, geen winterpenen!)

klein blikje tomatenpuree
4 el tomatenketchup
1 tl sambal
1 el witte wijnazijn
2 el bruine suiker
1 dl kippenbouillon

2 augurken

Olijfolie in de pan verhitten en uit, knoflook en het pepertje daarin fruiten.
Tip: doe er direct wat zout bij, dan komt het vocht uit de uien en is het risico op bruin worden kleiner.
Parika en wortel toevoegen, dit ongeveer 5 minuten laten meebakken.
Tomatenpuree erbij, even doorroeren en dan mag de ketchup, sambal, witte wijnazijn, suiker en bouillon erbij.
Als je denkt dat het iets te droog is, kan er gerust wat extra water bij, niet te veel natuurlijk, anders krijg je soep en dat is nou ook weer niet de bedoeling.
Dit kan je best een tijdje laten pruttelen zodat de smaken een beetje in elkaar verweven worden.
Als je de rest van je eten bijna klaar hebt, mag de in stukjes gesneden augurk erbij.

Wij hebben het vanavond gegeten met een schnitsel en zelfgemaakte aardappelpuree.
Ik schat in dat het ook prima te verorberen is met kip en rijst, of gehaktballen en gebakken aardappels.

Voor Thea's zigeunersaus zie:
http://doortjes-moestuin.blogspot.com/2008/07/zigeunersaus.html

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Maaike,

Ik moet het ook maar weer eens klaarmaken. Is al weer een hele poos geleden.

Lukt het jou niet om een link te plaatsen waar je op klikt, en je meteen op die site komt?

Groen groetjes,

van Thea

Anoniem zei

Als ik je kan helpen.......laat het maar weten!!