zaterdag 8 mei 2010

Pasta con pomodoro

Gister weer eens aan creatief koken gedaan (kijk wat je in huis hebt en verzin daar iets lekkers van).
Ik heb het pasta con pomodoro genoemd.
Onderstaand recept is voor twee personen.
Sinds ik rekening ben gaan houden met mijn tarweallergie en dus "eigen" maïspasta heb, eigen omdat dit wat duurder is en mijn vriend de normale pasta toch echt lekkerder vindt, weeg ik de pasta af. Normale pasta kost niet zo veel en maakte ik altijd op de gok, maar het is zonde om dure pasta weg te gooien.
Gemiddeld wordt er 100 gram pasta per persoon gebruikt, ik heb aan 80 gram meer dan voldoende, mijn vriend is een wat grotere eter en daar weeg ik vaak zo'n 125 gram voor af.
  • 200 gram pasta
  • 1 gele of rode paprika
  • 3 grote tomaten
  • handje vol kersentomaten (ik had rode en gele gemengd)
  • olijven naar believen (2lepels)
  • Half blik tomatenblokjes
  • 1 teen knoflook
  • flink wat basilicum (het liefst vers)
  • beetje kervel
  • paprikapoeder
  • peper & zout
  • tl bruine suiker
De grote tomaten in dikke plakken snijden en de ovengril alvast aan zetten.
Paprika over de lengte in vieren of zessen snijden, deze met het vel naar boven in een ovenschaal leggen samen met de plakken tomaat en de kersentomaatjes. Zorg dat er niets over elkaar heen ligt en dat alles door de gril gebruind kan worden.
Ze de schaal een half uur onder de gril, (net onder het midden van de oven, anders gaat het te hard) of totdat de schil van de paprika donkerbruin is gekleurd, tomaat mag er na een half uur uit.
(Als je de paprika grilt dan wordt de paprika lekker zoet, geeft aan alles net een ander smaakje)

Kook de pasta beetgaar.

Maak ondertussen de rest van de saus.
Doe de blokjes tomaat in een mengkom. plet de knoflook en hak deze zo fijn mogelijk en doe dit erbij in de kom. Kruiden en suiker toevoegen, even proeven en aanvullen met zout en peper, eventueel nog wat olijfolie erbij doen.
Als de tomaat uitgegrild is, deze erbij in de schaal doen en voorzichtig mengen.

Giet de pasta af, doe deze terug in de pan en voeg olijfjes toe. Is de paprika nog niet klaar, wacht dan even met het toevoegen van de tomatensubstantie. Als de tomatensaus te lang staat, vallen de gegrilde kersentomaatjes helemaal uit elkaar en ziet het er minder mooi uit.
Voeg de tomatensubstantie toe en laat het op zacht vuur helemaal warm worden, niet laten koken!

Als het vel van de paprika donkerbruin is, kan je het er heel makkelijk aftrekken. Trek al het donkere vel eraf. Snij de paprika in grove stukjes.

Verdeel de pasta op twee borden en leg de gesneden gegrilde paprika er bovenop.

Bon appetito!!

1 opmerking:

Anoniem zei

Wij gebruiken gewoon de goedkope pasta soorten, maar ik weeg het altijd af!
Ik vind weggooien altijd zonde!!!

Ik kook maar 125 gram voor 2 personen. En daar blijft ook nog meestal wat van over. Meestal kook ik het vlak voor het wwkend, dan eet mijn man dat wel een keer als lunch!!

Groetjes van Thea....ook regen bij jullie??